Open Ateliers Nieuwmarkt
Rob Visje

Het werk van Rob Visje draait grotendeels om het onderzoeken en beschouwen van de hedendaagse beeldcultuur. Zijn medium is verf: het langzame schilderen tegenover de bliksemsnelle fotografie waardoor de beeldcultuur vooral gekenmerkt wordt. Sinds de opkomst van de fotografie, die een grote werkelijkheidspretentie heeft, heeft de schilder zijn gebied aanzienlijk moeten uitbreiden, stelt Rob. Enkel een naar de realiteit geschilderd landschap doet het niet meer voor de kijker, je moet iets anders uitbeelden dan de realiteit, er iets meer van maken, anders ben je overbodig. Door dat wat snel en strak is, de foto, om te zetten in iets wat langzaam en dynamisch verloopt, een schilderij, kunnen betekenissen in een werk verschuiven.

Het maakproces bij Rob begint bij het uitkiezen van een foto uit een tijdschrift, krant, website, e.d.. Het is vaak een foto die niet eenduidig is en die verschillende interpretaties kan oproepen. Van deze foto maakt Rob een schilderij, vaak op groot formaat, waar hij vervolgens zijn eigen draai aan geeft door er bijvoorbeeld schoolbordverf omheen te schilderen, of door er transparante, gekleurde plastic vellen overheen te bevestigen. De schoolbordverf is dof vergeleken met de hoogglans transparante lak die hij over zijn werken schildert, dit resulteert in een interessant contrast tussen materialen. Een belangrijk onderdeel van zijn werk is de wijze waarop het publiek zijn werk bekijkt. Zijn keuze voor niet-eenduidige foto’s leidt er vaak toe dat de toeschouwer zijn fantasie in de vrije loop kan laten en er zijn eigen verhaal bij kan verzinnen. Zo komt het regelmatig voor dat mensen hun ideeën over zijn werk met hem delen en deze totaal verschillen van het idee dat hij oorspronkelijk zelf bij had.

Dat zowel Robs werk als zijn mindset als kunstenaar niet eenduidig is, blijkt ook uit het feit dat hij meermaals benadrukt dat zijn werk draait om de haat-liefdeverhouding tussen fotografie en schilderkunst. Zijn werk is een reactie op de beeldcultuur, onderzoekend maar zonder er een waardeoordeel aan vast te maken. Het een is niet beter dan het ander, het is gewoon anders. “Betekenissen van een werk kunnen verschuiven wanneer je er een ander medium bij haalt. Iets is niet altijd wat het lijkt. Mijn zoontje heeft, denk ik, meer natuur gezien op zijn computerscherm dan in de echte wereld. Voor hem is de natuur op zijn scherm dus meer de natuur dan de ‘echte natuur’. Hetzelfde geldt voor de afgebeelde wereld. We worden tegenwoordig overspoeld door informatie in de vorm van beelden, waardoor die beeldenwereld voor ons meer de realiteit is dan de ‘echte wereld’.”

De dynamische, onderzoekende werkvorm die Rob hanteert, komt ook terug wanneer hij een schildercursus begeleidt, iets wat hij al 26 jaar doet met dezelfde groep. “In de cursus volg ik de ideeën en de nieuwsgierigheid van de cursist. Ik probeer nooit naar een bepaalde vorm of idee te sturen, maar streef ernaar dat iedereen zijn eigen instincten kan volgen. Ik als leraar bevraag de cursisten en knoop een gesprek aan. Mijn bedoeling is niet om te motiveren, maar juist om de motivaties van de ander te volgen.”

Robs deelname aan de Open Atelierroute is dit jaar voor het eerst. Hij exposeert in zijn eigen atelier in de Verversstraat. In de jaren tachtig was de Nieuwmarktbuurt nog een oude troep, vertelt Rob. “Er was veel leegstand en in bijna alle gebouwen zaten krakers. Tegenwoordig is er opnieuw leegstand in de buurt, doordat de huren omhoog gaan en mensen vertrekken. Het draait steeds meer om commercie, ook in de kunstwereld. De menselijkheid lijkt zo te verdwijnen uit de maatschappij, terwijl de Nieuwmarktbuurt voor mij juist altijd die menselijkheid representeerde. De Open Atelierroute vind ik een goed initiatief, tegen alle commercie in.”

Het werk van Rob Visje is te bekijken via www.robvisje.nl en hij is te bereiken via  info@robvisje.com.

site-rob-visje